Köping Fotoklubb

Medlemsavgift
Under 2020 är medlemsavgiften 300 kronor.

Aktiviteter
Klubben har regelbundna möten i Vuxenskolans lokaler. http://kartor.eniro.se/m/tGuIR
Vi har ett medlemsmöte varje månad då vi tittar på bilder, får information från styrelsen, diskuterar kommande aktiviteter och utflykter, pratar foto,  fikar och har trevligt tillsammans. Ibland har vi någon som föreläser eller workshops med olika teman.
Bland klubbens medlemmar finns allt från nybörjare till mer erfarna fotografer. Det finns plats för all. Medlemmarna fotograferar både mest digitalt. Klubben försöker inom rimliga ramar tillgodose medlemmarnas behov.
Ibland ordnas fotoutflykter och fotoresor. Vi brukar ha minst en utställning per år. Vi har också föreläsare om olika ämnen. Köpings Fotoklubb bjuder in minst en lokal fotograf att föreläsa till ett medlemsmöte varje säsong.
Nytt för i år är att vi träffas en kväll i månaden för att ha s.k teknikträff. Där går vi igenom allt inom kameran, komposition och efterbearbetning och senaste nytt i fotovärlden. Mycket uppskattat av medlemmarna.
En del medlemmar tävlar i olika nationella/internationella tävlingar. I egen regi har vi två tävlingar, månadstävlingen och klubbmästerskap. Månadstävlingen är som det låter en tävling som sker nästan varje månad utifrån ett givet tema. Medlemmarna röster sedan på de deltagande bilderna. Den som får flest poäng under året blir årets fotograf.
Köpings Fotoklubb arrangerar ibland ett sk “FotoUt” där vi åker iväg till en förutbestämd plats och fotograferar, fikar och umgås. Syftet med aktiviteterna är att stärka, utveckla och inspirera medlemmarna i deras fotograferande.
Klubben åker på en fotoresa varje år. Vi har varit till Öland, Åland, Orust samt Gränna de senaste åren.

Marknadsföring
Köpings Fotoklubb försöker synas i media med sina aktiviteter, för att skapa ett intresse för klubben och locka fler medlemmar.
Klubbens hemsida är under ständig utveckling och lockar många besökare

Att utveckla medlemmarnas kunskap och intresse för fotografering.
Att inspireras och tro på sig själv som fotograf.
Att få fler medlemmar med fotointresse till klubben.
Att få med ungdomar i klubben.

Styrelsen

Mats Eklund, Ordförande